میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹

نویسنده: گروه صنعتی بیتا
بازدید: 1,089 بازدید

پرداخت بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه در سال ۹۸، صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری آبزیان در سال ۹۸، تعویق مهلت پرداخت مالیات معوقه تا پایان خردادماه، اشباع بازار از موجودی مرغ و گوشت و افزایش ۱۵ درصدی حقوق سنواتی در سال ۹۹، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری می‌خوانید.

در حالی که جلسه نهایی شورای عالی کار با حضور مقامات ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های کارگری هنوز به نتیجه‌ای برای میزان افزایش دستمزد کارگران در سال آینده نرسیده و کارگران ایرانی آخرین جمعه سال را هم با انتظار برای اعلام میزان افزایش دستمزد شان در سال آینده تجربه می‌کنند، محمدباقر نوبخت روز گذشته از افزایش ۱۵ درصدی حقوق سنواتی به اضافه ۵۰ درصد افزایش دستمزد کارکنان دولت در سال ۹۹ خبر داد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به اضافه ۵۰ درصد افزایش امتیازات فصل دهم برای حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ در نظر گرفته‌ایم.

این سخنان نوبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری راه آهن و تعدادی از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی روز گذشته (پنجشنبه) بود و همچنین وی اعلام کرد که تا پایان امشب همه دستگاه‌ها منابع لازم برای حقوق اسفند ماه کارمندان را دریافت خواهند کرد.

وی درباره میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ گفت: ۱۵ درصد افزایش حقوق سنواتی به اضافه ۵۰ درصد افزایش امتیازات فصل دهم برای حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ در نظر گرفته‌ایم.

 

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه می‌خوانید:

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تسویه تمام مطالبات وزارت بهداشت از سوی سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت علی‌الحساب ۶۰ درصدی اسناد دریافتی دو ماه اخیر (بیش از ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان) خبر داد.

** با اتمام عملیات معمول بانکی و ساتنا برای استان‌های کشور، حقوق اسفندماه حدود ۱۰ درصد جامعه بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که موفق به دریافت حقوق خود نشده بودند پرداخت شد.

با تکمیل عملیات بانکی در تهران و سایر استان‌های کشور، حقوق اسفندماه بازنشستگان کشوری باقیمانده که تاکنون موفق به دریافت حقوق خود نشده بودند، از ساعاتی پیش آغاز و تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه (چهارشنبه) حقوق مورد نظر به حساب تمامی افراد واریز شد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: شهرداری پکن محموله‌ای به وزن بیش از ۳۰ تن که شامل تجهیزات و لوازم پزشکی بود به سفارت ایران در پکن تحویل داد.

**مدیر مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) به خانوارها پرداخت شده است.

** سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صمت گفت: با توجه به برخی محدودیت‌های موجود در تأمین تعدادی از اقلام بهداشتی در کشور در روزهای گذشته، ۹ میلیون ماسک سه لایه، دو میلیون ماسک N۹۵ و ۱۰۰ هزار دست لباس گان وارد کشور شده و مراحل ترخیص آن در حال انجام است.

افشار فتح الهی در جلسه مشترک با معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اتفاق ارزشمند در واردات این کالاها، تقبل هزینه همه این اقلام بهداشتی توسط شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی کشور و با هماهنگی سازمان ایمیدرو، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این واحدها بوده است.

وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت و درمان در این جلسه، سهمیه هر استان و هر یک از شهرستان‌های بزرگ برای تخصیص اقلام تعیین شد.

فتح الهی اضافه کرد: سهمیه تعیین شده با اولویت بندی و بر اساس شرایط خاص هر استان بوده و مجموع ۱۱ میلیون ماسک سه لایه و N۹۵ و همچنین ۱۰۰ هزار لباس گان به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستادهای مقابله با کرونا در هر استان قرار می‌گیرد که با تشخیص آنها در مراکز درمانی و سایر مراکز مدنظر استانداران توزیع خواهد شد.

سرپرست معاونت حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صمت تصریح کرد: ارزش ریالی این محموله بالغ بر ۱۳۶ میلیارد تومان است که همه مبلغ را زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تقبل کرده است.

** مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران گفت: به طور کلی هدف از ساخت ماهواره‌های ناهید و ظفر در گام اول، ایجاد زیرساخت‌های ماهواره‌ای عملیاتی است که تحلیل داده‌های آن‌ها بتواند بر ارتقای اقتصاد کشور تأثیر بگذارد و اجرای چنین گامی نیازمند آزمایش و تمرین مکرر است.

شبنم یزدانی درباره میزان موفقیت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در حوزه کسب‌وکارهای فضایی اظهار کرد: با توجه به ماهیت اقتدارافزا و به شدت تأثیرگذار دستاوردهای حوزه فضایی ممانعت دیگران برای تحقق آن، هیچگاه همکاری بین‌المللی در این زمینه در طول تاریخ صنعت فضایی کشور چشمگیر و مؤثر نبوده و همین موضوع از سال‌ها پیش اهمیت تلاش برای توسعه بومی و ملی زیرساخت‌ها و دستاوردهای فضایی را تشدید کرده است و توسعه بومی فناوری فضایی همواره در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی و در نهادهای اجرایی فضایی پیگیری شده است.

وی افزود: در این روند حوزه‌های منتفع از فناوری فضایی که شامل کشاورزی، محیط زیست، مدیریت بلایا، معادن، اکتشافات نفتی و گاز، مدیریت شهری، پایش تغییرات، مخابرات ماهواره‌ای، اینترنت ماهواره‌ای، ناوبری و موقعیت‌یابی است، مد نظر سازمان فضایی ایران قرار دارد.

** طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، با توجه به افزایش مبلغ دیه در سال آینده نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به تأثیر افزایش نرخ دیه در میزان حق بیمه، اظهار کرد که افزایش نرخ دیه با رشد ۲۰ درصدی نسبت به امسال، ۳۳۰ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام تعیین شده است؛ از این رو با احتساب سه درصد هزینه‌های اداری، نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۹۹، به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت صنعت بیمه در جریان شیوع ویروس کرونا توضیح داد: بیمه مرکزی و صنعت بیمه با تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و تجهیزات درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به کمک مردم و مراکز درمانی شتافتند و ان شاءالله تا پایان این بحران نیز صحنه خدمت رسانی را ترک نخواهند کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی از صدور حداکثری بیمه نامه‌ها به صورت آنلاین و برخط به عنوان یکی از عملکردهای ویژه برای کنترل ویروس کرونا یاد کرد و افزود: در حال حاضر نیازی برای مراجعه حضوری بیمه گذاران به شرکت‌های بیمه‌ای نیست و با تمهیدات صورت گرفته بیمه نامه‌های شخص ثالث نیز تا نیمه اردیبهشت ماه بدون حضور مالکان خودرو، تمدید می‌شود و در صورت بروز حادثه جای هیچ‌گونه نگرانی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.

**گسترش همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل هوایی در دیدار نماینده ویژه مدیرعامل هواپیمایی چایناساترن با رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بررسی شد.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمدید بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان ثابت برای کاربران خبر داد.

** سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص کلیپی که اخیراً در فضای مجازی مبنی بر انتقال بیماران کرونایی از عراق منتشر شده تکذیبیه‌ای منتشر کرد و آن را غیر واقعی خواند. در این تکذیبیه آمده است:

اخیراً کلیپی در فضای مجازی مبنی بر انتقال بیماران کرونایی از عراق منتشر شده که به هیچ عنوان صحت ندارد و هیچ پروازی برای انتقال بیماران کرونایی به ایران و یا از ایران به هیچ کشوری صورت نگرفته است. مضافاً به اینکه هواپیمای مذکور و کروی (خدمه) پروازی مربوط به ایران نبوده و این موضوع بیشتر شبیه جوسازی‌های مسبوق به سابقه‌ای است که با هدف اختلاف افکنی منطقه‌ای و ایجاد حساسیت بین کشورها دنبال می‌شود.

لذا موکداً اذعان می‌شود که نه پروازی به عراق با این خصوصیت انجام می‌شود و نه این پرواز متعلق به ایران است.

** یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ‌هیچ سالی به اندازه ۹۸ از نظر اقتصادی سخت و تلخ نبود و ‎کرونا هم تیر خلاصی به امید کسانی که به درآمد شب عید چشم دوخته بودن، زد.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: توزیع مرحله سوم آب کشاورزی ارتباط مستقیم با بارش‌ها و دمای هوا در روزهای آتی دارد؛ بدیهی است هرچه دما پایین‌تر و بارش‌ها بیشتر باشد زمان توزیع آب دیرتر انجام می‌شود.

حسن ساسانی، اظهار کرد: تصمیم‌گیری نهایی بی شک با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش‌های روزهای آینده و ابتدای فروردین ماه بستگی دارد و هنوز تصمیمی در زمینه افزایش خروجی زاینده رود برای توزیع مرحله سوم آب کشاورزی اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در کشور در نیمه اول فرودین بیش از نرمال پیش‌بینی شده است، گفت: در خصوص رهاسازی آب در ایام نوروز تلاش بر این است که یک جریان حداقلی به عنوان حقابه زیست محیطی در بستر رودخانه جاری باشد که در حاضر نیز این میزان آب در سطح شهر جاری است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: از ۲۲ اسفندماه آب با خروجی ۱۴ مترمکعب بر ثانیه برای تالاب گاوخونی از سد رودشت به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شده است.

** رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ اصفهان گفت: امیدوارم قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم در بازار پایین‌تر نیاید زیرا هر چقدر قیمت مرغ از نرخ مصوب پایین‌تر باشد، ضرری برای مرغدار محسوب شده و باعث از دست رفتن قدرت تولید مرغدار می‌شود. به نظر می‌رسد قیمت مرغ در ایام عید نیز کاهش نداشته باشد.

حمیدرضا شیخان ، با تأیید افزایش میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان، اظهار کرد: همواره در هفته آخر اسفندماه روند کشتار دام و طیور برای تأمین نیاز بازار در ایام منتهی به عید نوروز افزایش پیدا می‌کند و بالا رفتن میزان کشتار در کشتارگاه‌های استان نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

وی افزود: میزان مصرف مرغ خانواده‌ها در ایام نوروز، بیش از میزان مصرف آنها در سایر بازه‌های زمانی است و اغلب خانواده‌ها قصد دارند با خرید حجم زیادی از مرغ، برای ایام تعطیلات عید نوروز ذخیره پروتئینی لازم را داشته باشند.

** رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: اگر واقعاً قصد حمایت و حفظ صادرات کشور را دارید، به فوریت منابع بلوکه شده صادرکنندگان از محل مالیات بر ارزش افزوده را حتی به صورت علی الحساب آزاد کنید.

** رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تمدید پروانه کار شاغلان خارجی فعال در کشور خبر داد.

** معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: کمک شرکت‌های معدن و صنایع معدنی برای مقابله با کرونا از ۳۶ میلیارد تومان عبور کرد و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر در این راستا پرداخت می‌شود.

** مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در اثر اپیدمی کرونا و همچنین کاهش تولید ناشی از آن، اقتصاد کشور با تورم بالاتر و رشد اقتصادی پایین‌تر مواجه خواهد شد.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برخی از کسب و کارهای اینترنتی با شیوع کرونا دچار رکود شده و تعدیل نیرو را پیش گرفته‌اند، از پول وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری به این شرکت‌ها وام کم بهره تأمین نقدینگی پرداخت می‌کنیم تا تعدیل نیرو متوقف شود.

** معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و بهره‌برداری چهار آزادراه دیگر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این آزادراه‌ها شامل کنارگذر جنوبی تهران، کنارگذر شرقی اصفهان، آزادراه اصفهان شیراز به عنوان بلندترین آزادراه کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر و آزادراه اراک به خرم آباد تا حدفاصل بروجرد است.

خیرالله خادمی در حاشیه مراسم افتتاح قطعات دو و سه آزادراه همت-کرج، اظهار کرد: ۱۱۶۱ کیلومتر آزادراه در دست اجرا قرار دارد که برابر با ۵۰ درصد آزادراه‌های موجود کشور است و تا پایان دولت دوازدهم از ۵۸۲ کیلومتر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه دو آزادراه تبریز ارومیه و منطقه یک آزادراه تهران شمال پیش از آزادراه ادامه همت-کرج افتتاح شد، افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ چهار آزادراه دیگر نیز افتتاح خواهد شد که شامل کنارگذر جنوبی تهران، کنارگذر شرقی اصفهان، آزادراه اصفهان شیراز به عنوان بلندترین آزادراه کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر و آزادراه اراک به خرم آباد تا حدفاصل بروجرد است.

** قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: تولید، توزیع، تأمین و لجستیک اقلام اساسی مردم به هیچ عنوان تعطیلی نخواهد داشت و مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید اقلام اساسی، عرضه در مراکز فروشگاهی و حمل کالاها نداشته باشند.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز (اسکناس) در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است.

** مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از ممنوعیت ورود و خروج خودروهای حمل مسافر در استان تا اطلاع ثانوی بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خبر داد.

غلامعباس بهرامی نیا اظهار کرد: استاندار خوزستان طی ابلاغیه‌ای به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعلام کرد طبق مصوبه سومین ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تا اطلاع ثانوی از تردد خودروهای حمل مسافر به مقصد خوزستان و همچنین تردد خودروهای حمل مسافر از مبدأ استان به سایر استان‌ها ممانعت جدی به عمل آید.

وی افزود: طبق دستورالعمل ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، در حال حاضر محدودیتی در تردد خودروهای مسافربری درون استانی وجود ندارد و در صورت اعمال محدودیت، متعاقباً اعلام خواهد شد.

** رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان گفت: تبلیغات اجاره منزل و واحدمسکونی برای نوروز ۹۹ در نرم افزارها و سایت‌های مردمی و خرید و فروش کالا و خدمات، ارتباطی با مشاوران املاک اصفهان ندارد و پلیس فتا و دستگاه قضائی باید با این موارد برخورد کنند.

رسول جهانگیری ، با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در استان‌های کشور، اظهار کرد: هرگونه کرایه دادن واحد مسکونی و منزل در ایام نوروز ۹۹ ممنوع بوده و با تبلیغات اجاره منزل و واحد مسکونی در فضای مجازی از طریق مراجع مرتبط برخورد جدی و قانونی می‌شود.

وی افزود: واحدهای صنفی اتحادیه مشاوران املاک اصفهان فعالیتی در خصوص اجاره واحدهای مسکونی و منازل در ایام نوروز ۹۹ نخواهند داشت و بر اساس ابلاغیه‌ای که به همه مشاوران املاک اصفهان ارسال شده، واحدهای صنفی متخلف در این زمینه پلمپ و با صاحبان آنها برخورد جدی می‌شود.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش گفت: اگرچه چرخ اقتصاد از کار افتاد اما چرخ انسانیت بکار افتاد و اگر ترس جان نبود چه بسیار چوب‌ها که لای این چرخ هم می‌گذاشتند.

** رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کرونا نفس استارت‌آپ‌ها را گرفته و منابع و اجازه‌های قانونی وزارت ارتباطات هم محدود است، اما در حوزه‌های آسیب‌پذیرتر سه ماه از حقوق را به عنوان وام کم‌بهره می‌دهیم.

** یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: حجم تراکنش بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی با اجباری شدن استفاده از رمزپویا برای عملیات پرداخت‌های الکترونیکی، کاهش محسوس داشته است.

رضا الفت نسب با اشاره به بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: بارها آسیب اقتصادی ناشی از اجباری شدن فعال‌سازی رمزپویا را به مقامات بانک مرکزی اعلام کرده و نسبت به وضعیت کسب و کارها هشدار داده‌ایم اما بانک مرکزی معترضان به اجباری بودن فعال‌سازی رمز پویا را متهم به طرفداری از فیشینگ و اخلال در پیاده‌سازی عملیات رمز پویا، می‌کند.

وی افزود: با مراجعه به یکی از شعب بانک‌های کشور متوجه می‌شویم که بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد مشتریان برای فعال‌سازی رمز پویای کارت اعتباری خود به بانک مراجعه کرده‌اند و شرایط بحرانی بانک‌ها از جهت امکان وجود آلودگی و ویروس ایجاب می‌کند که بیش از پیش بر سهولت دسترسی مردم به کسب و کارهای مجازی تمرکز کنیم زیرا حفظ جان مردم خیلی مهم‌تر از اجرای طرح رمز پویا است.

** رئیس قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: کاهش قیمت نفت اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند کاهش هزینه انرژی و تولید را برای کشورهای واردکننده به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت به ضرر این کشورها تمام می‌شود.

سید کمیل طیبی درباره تحولات بازارهای جهانی نفت در روزهای اخیر اظهار کرد: در چند سال اخیر بازار نفت به دلیل رعایت سهمیه‌بندی‌های مشخص شده در جلسات اوپک به منظور حفظ قیمت، تقریباً دوران آرامی را سپری کرد، اما پس از شیوع کرونا آرامش این بازار با کاهش تقاضا، رکود و پیش بینی کاهش رشد اقتصادی جهانی از بین رفت و در نهایت این کالا با کاهش قیمت مواجه شد.

وی افزود: به همین دلیل کشورهای تولید و صادرکننده نفت برای جبران این رکود، تولید و فروش نفت خود را افزایش دادند که در نتیجه این اقدام با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم و ادامه این وضعیت برای کشورهای صادرکننده، می‌تواند شوک نفتی تلقی شود.

رئیس قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: کاهش قیمت نفت اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند کاهش هزینه انرژی و تولید را برای کشورهای واردکننده به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت به ضرر این کشورها تمام می‌شود. زمانی که درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده کاهش یابد منجر به ضعیف شدن قدرت خرید این کشورها می‌شود که در نهایت منجر به کاهش درآمد کشورهای واردکننده خواهد شد.

** رئیس اتحادیه مرکزی میوه و تره بار گفت: با شیوع ویروس کرونا و شایعه قرنطینه شدن برخی استان‌های کشور در روزهای گذشته با افزایش تقاضا نرخ برخی کالاها از دو هزار تا بیش از ۱۰ هزارتومان افزایش یافت.

** رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اولین بسته حمایتی و کمک بلاعوض دولت به کم‌درآمدترین گروه‌های درآمدی، سه شنبه هفته جاری پرداخت می‌شود.

** ‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد کرد: قانونی برای اعطای فرصت به فعالان اقتصادی سراسر کشور در جلسه اقتصادی سران سه قوه تصویب تا به‌موجب آن، برهه زمانی از اول اسفند ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ به‌عنوان فورس‌ماژور یا عُسر و حَرج تلقی شود.

** مدیر کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه هر گونه تغییر ساعت کار به ماهیت کلی به مصوبه هیئت وزیران برمی‌گردد، گفت: طبق قانون بیمه بیکاری، کارگران کارگاه‌هایی که به صورت غیرارادی به هر دلیل تعطیل شود، با تأیید وزارت کار، به صندوق بیمه بیکاری ارجاع داده می‌شوند.

** امکان استرداد بلیط قطارهای مسافری از طریق تماس با شماره تلفن ۱۵۳۹ از امروز ۲۶ اسفند ماه فراهم شد.

شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری رجا و سفیر به منظور رفاه هموطنان و حفظ سلامت آنان از امروز استرداد بلیط قطارها را از طریق شماره ۱۵۳۹ انجام می‌دهند.

از ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۸ هر کدام از مسافران شرکت‌های رجا و سفیر که تمایل به استرداد بلیط‌های خود دارند، می‌توانند از طریق سامانه ارتباط با مشتریان با تلفن ۱۵۳۹ تماس و به صورت تلفنی نسبت به استرداد اقدام کرده و وجه بلیط خود را حداکثر ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند.

متقاضیان استرداد هنگام تماس باید «شماره سریال بلیط‌های صادره»، «شماره تلفن همراه» (موبایلی) که هنگام خرید بلیط ثبت کرده‌اند همچنین «شماره کارت بانکی» یکی از افرادی که بلیط به نام وی صادر شده را جهت تطبیق و استرداد وجه اعلام کنند.

** اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس ‎کرونا در کشور و اجتناب از حضور غیر ضروری فعالان اقتصادی، کارت‌های بازرگانی که تاریخ انقضای آنها مربوط به اول لغایت ۲۹ فروردین ۹۹ است به طور خودکار تا ۲۹ فروردین ۹۹ تمدید شوند.

**رئیس اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان گفت: علت افزایش قیمت پیاز در بازار، صادرات این محصول به کشورهای دیگر بود که با پیگیری اصناف و اهتمام دولت، صادرات این محصول متوقف شده و قیمت آن در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

ناصر اطرج با اشاره به افزایش قیمت پیاز در دو هفته گذشته، اظهار کرد: نرخ پیاز در میدان میوه و تره بار اصفهان نسبت به هفته اخیر کاهش نامحسوسی را تجربه کرده و به نظر می‌رسد قیمت انواع پیاز در این هفته کاهش بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه مراودات خارجی با ترکیه انجام نمی‌گیرد، افزود: بروز برخی از مشکلات در مرز ترکیه با ایران موجب توقف روند ورود موزهای وارداتی از آفریقای جنوبی و اکوادور به کشور شد و به همین دلیل قیمت این محصول در هفته گذشته افزایش پیدا کرد.

** یک کارشناس بورس و بازار سرمایه با اشاره به عرضه حقوقی‌ها در روزهای پایانی سال، گفت: مقدار عرضه حقوقی‌ها چندان قابل توجه نبوده و تنها دلیل آن افزایش نمادین شناوری سهام شرکت‌ها و به صورت دستوری بوده است.

** مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: تأمین و توزیع ۲۰ درصد کل مواد اولیه تولید شوینده‌ها همچنین انواع ماسک‌ها و روپوش‌ها و لباس‌های پزشکی از الیاف نبافته و مواد بسته‌بندی این محصولات در بخش تعاون انجام می‌شود.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب با ۷.۸ درصد، هفت و ۱.۲ درصد رشد مثبت در فصل سوم سال این رشد اقتصادی را رقم زده‌اند، بنابراین در نتیجه عملکرد بخش‌های مختلف اقتصاد، رشد اقتصادی غیرنفتی کل ۹ ماهه معادل مثبت ۱.۳ شده است.

** رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با درخواست وزیر اقتصاد، دفتر مقام معظم رهبری، اجازه ورود هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به مجوزهای مربوط به نهادهای زیر نظر ایشان را با شرطِ دعوت از نهاد ذی‌ربط در جلسات مربوطه صادر کردند.

** وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار شد که به منظور ارج نهادن به جانفشانی‌های کارکنان شبکه بانکی کشور، که به علت ابتلاء به ویروس کرونا جانشان را نثار خدمت به ملت شریف ایران کرده‌اند، به عنوان شهید خدمت محسوب شوند.

** مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته در مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان این اداره کل با امکانات خود، اقدام به ضدعفونی برخی ادارات، ادارت کل و اماکن عمومی که رفت و آمد ارباب رجوع در آن زیاد است، کرد.

شهرام موحدی با اشاره به اقدامات این اداره کل در پیشگیری از شیوع کرونا، اظهار کرد: این اداره کل با امکانات ضدعفونی که از قبل در اختیار داشته و به صورت دپو نگهداری می‌کرد و بکارگیری تیم‌های واکنش سریع که ویژه این اداره است، با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته اقدام به ضدعفونی ساختمان‌های اداراتی کرده است که معمولاً ارباب رجوع رفت و آمد زیادی در آنجا دارد.

وی افزود: تاکنون در مدت پنج روز اکیپ‌های این اداره کل بیش از ۵۱ هزار مترمربع را ضدعفونی کرده‌اند.

** عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: نانوایان و مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از طریق نان ویروس کرونا را منتشر نکنند.

** رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان اصفهان گفت: خرید گل مردم نسبت به شب عید سال گذشته، ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جعفر دلال‌باشی با بیان اینکه بازار خرید و فروش گل در رکود است، اظهار کرد: هیچ‌گونه کمبودی در بازار گل و گیاه اصفهان وجود ندارد اما شیوع ویروس کرونا و گسترش ابتلاء به آن در هفته‌های اخیر موجب شده مردم تقاضای کمتری برای خرید گل داشته باشند.

وی افزود: به دلیل رعایت توصیه قرنطینه خانگی مردم کمتر در اماکن عمومی حاضر می‌شوند و همین امر موجب کاهش تقاضای آنها برای خرید گل و گیاه در بازار شده است؛ البته مشکلات اقتصادی و بیکاری نیز نقش غیرقابل انکاری در این کاهش تقاضا دارد.

رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان اصفهان با بیان اینکه قیمت گل و گیاه نسبت به سال گذشته مناسب است، تصریح کرد: تولیدکنندگان گل شب‌بو اصفهان چندی پیش، قیمتی را برای فروش محصولات خود در بازار شب عید اعلام کردند که بر اساس آن متعهد شدند هر گلدان گل شب‌بو را به فروشندگان کمتر از چهار هزار تومان نفروشند اما مغازه داران استقبالی از این قیمت نکردند و تولیدکنندگان مجبور شدند هر گلدان گل شب‌بو را با قیمتی کمتر از سه هزار تومان به‌فروش برسانند.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت کارگران عزیز مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که شغل خود را از دست داده‌اند، از این پس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری نیست.

** معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اصفهان گفت: یک کمیته غربالگری جنب پلیس راه اصفهان_نائین و اکیپ‌هایی نیز در پنج پاسگاه پلیس‌راه دیگر برای بررسی وضعیت سلامت مسافران ورودی به استان مستقر شده و غیربومی‌های ورودی به استان نیز باید تست‌های اولیه تشخیص کرونا را انجام دهند.

علیرضا جعفری  با اشاره به شرایط ویژه حمل و نقل در کشور در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: سفرهای برون شهری ۵۰ درصد کاهش یافته و تمهیدات لازم در پایانه‌ها و ناوگان مسافربری برای ضدعفونی و پاکسازی مرتباً انجام شده است.

وی افزود: کاهش ۵۰ درصدی سفرهای برون شهری مربوط به مسافران خروجی است و آماری از تعداد و وضعیت مسافران ورودی به استان در دست نیست.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اصفهان با بیان اینکه سفر به خارج از استان ممنوع نشده است، خاطرنشان کرد: هر سال به دلیل افزایش تعداد مسافران در ایام نوروز، ستادی برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی تشکیل می‌شد اما امسال تشکیل نشده است؛ البته راهداران، همواره به وظیفه خود عمل می‌کنند و در صحنه هستند.

** یک عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: تأمین مواد اولیه محصولات بهداشتی و عدم مداخله دولت در توزیع محصولات نهایی مهمترین خواسته فعالان این حوزه است.

** معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: جای هیچ نگرانی برای قیمت مرغ نیست، ضمن اینکه با توجه به مازاد عرضه این محصول در بازار ناچار به جمع‌آوری بخشی از مرغ عرضه شده از سطح بازار هستیم و نیازی به عرضه مرغ تنظیم بازاری در شب عید نیست.

حسین ایراندوست با بیان اینکه قیمت گوشت و مرغی که هم‌اکنون در بازار عرضه می‌شود، پایین‌تر از نرخ گوشت و مرغ تنظیم بازاری است، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم مرغ تنظیم بازار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است، اما قیمت کنونی مرغ در بازار بسیار پایین‌تر از نرخ مصوب تنظیم بازار مرغ است. مرغداران هنوز نسبت به نرخ مصوب دچار ضرر هستند و مصرف کننده به نوعی بر سر سفره مرغدار نشسته است.

وی افزود: پس از مصوب شدن قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ در بازار، قیمت اغلب اجناس بالا رفته اما نرخ مرغ همچنان افزایش نیافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: شرکت پشتیانی امور دام جهاد کشاورزی هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد با کیفیت را با قیمت ۳۸ هزار تومان به تعاونی‌ها عرضه می‌کند و این مراکز خرید نیز هر کیلوگرم گوشت قرمز را با قیمت ۴۰ هزار تومان به مشتریان خود می‌فروشند. شرکت پشتیبانی امور دام از همه سازمان‌ها و ادارات درخواست کرده که از طریق تعاونی‌های خود گوشت قرمز لازم تحت عنوان گوشت معیشتی را جذب کنند و بازارهای بزرگ نیز گوشت قرمز با کیفیت و قیمت مذکور را عرضه می‌کنند.

** رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان گفت: افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر و کاهش تردد مردم در پی شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضا برای خرید تلفن‌همراه در بازار شده است.

حسن میرشمشیری ، در تشریح وضعیت بازار و میزان خرید و فروش موبایل، اظهار کرد: بازار همچنان با کمبود تقاضا از سوی خریداران مواجه است اما تقاضا برای خرید تلفن‌همراه در روز پدر در هفته گذشته تا حدودی افزایش یافت و پس از آن بازار به روال قبلی فعالیت خود بازگشت.

وی افزود: متأسفانه تردد مردم بر اثر شیوع این ویروس در بازار کاهش چشمگیری داشته و حاصل این کاهش تردد، پایین آمدن میزان تقاضا برای خرید تلفن‌همراه از واحدهای صنفی بازار بوده و مراجعات به واحدهای صنفی فروشنده تلفن‌همراه به شدت کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اشاره به مشکلات معیشتی اقشار مختلف مردم‌، اظهار کرد: هزینه‌های معیشتی در اولویت اقتصاد خانواده‌ها است و خرید مایحتاج ضروری و کالاهای اساسی برای عموم جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حقیقت بازار و محصولات مربوط به واحدهای صنفی این اتحادیه در اولویت‌های بعدی مردم است.

 

منبع: ایمنا

 www.bitahome.ir

دسته بندی خبرهای آزاد در کشور
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت